Min hund/kat har diarre. Hvad kan jeg gøre?

På Dyrehospitalet er der netop nu højsæson for lige præcis det spørgsmål. Diarré sviner og lugter. Det er plagsomt for familien, men også for den renlige hund og kat, som ud over at have det fysisk dårligt også plages af ikke at nå ud, før skaden er sket.

Diarré er året rundt en af de mest almindelige sygdomme hos hunde og katte. Når vi hvert år i foråtet og hen over sommeren oplever en kraftig opblomstring, forbinder vi det helt uvidenskabeligt, men ud fra et stort erfaringsmateriale, med, at både hund og kat mæsker sig i naturens spisekammer, som netop nu bugner af ”lækkerier” som døde dyr, forrådnet matriale og måske fordærvede rester fra en skovtur. Mulighederne for at få forstyrrende elementer ned i hunde -og kattemaver, der er vant til godt foder, er talrige og dermed også mulighed for at få noget indenbords, som giver uorden i tarmsystemet og dermed diarré.

Hvis diarréen er af ny dato og hunden eller katten virker nogenlunde frisk, leger lidt, spiser og drikker, anbefaler vi at holde øje med udviklingen, sørge for drikke, måske lade dyret faste eller give skånekost, ris, pasta, lyst brød og lyst kød, indtil tarmsystemet er faldet til ro. Der findes også skånekost som tørfoder på markedet, der er skånsomt og sammensat ernæringsmæssigt korrekt.

Jeg blev en nat ringet op af en bekymret hundeejer. Hans lille hund havde en voldsom diarré, og han syntes den virkede mat og medtaget. Vi snakkede situationen grundigt igennem. Jeg vurderede på baggrund af hundeejerens beskrivelse, at han skulle sikre sig at hunden fik nok at drikke og så se tiden an og ringe igen, hvis hundens tilstand forværredes. Som dyrlæge har man fuld forståelse for den bekymrede reaktion. Det kan virke voldsomt, når ens højtelskede dyr er hårdt angrebet af diarré, men erfaringen viser heldigvis, at det ofte går over af sig selv. Det gjorde det også med denne lille hund. Hvad der helt præcis forårsager diarréen var i dette som i så mange andre tilfælde umuligt at afgøre, men erfaringsmæssigt noget hunden havde spist, og som i løbet af et par dage var ude af systemet igen.

Hvis ikke diarréen aftager i løbet af et par døgn, der er blod i, eller hvis den vender tilbage og hund eller kat begynder at viser tegn på svækkelse måske vægttab, er en nærmere undersøgelse og behandling nødvendig.

Når vi får en hund eller kat med diarre ind på hospitalet vurderer vi allerførst almentilstanden og iværksætter den nødvendige behandling. Nogle gange behandles dyret med medicin andre gange er det nødvendigt med akut dropbehandling med væske indeholdende salt og næring, er dyret stærkt medtaget kan der blive tale om indlæggelse og overvågning.

I de fleste tilfælde ender undersøgelsen med diagnosen tarmbetændelse, forårsaget af virus eller fordærvet/forkert foder. Men der er reelt talrige andre årsager. Kæledyr er vanedyr, så ændringer i hverdagen, flytning, opbrud i familien, kan være stressende. Det kan påvirke maven og give diarré. Forkert, for meget eller en ny slags foder kan også være synderen. I de tilfælde er behandlingen væske og skånekost.

Undersøgelsen kan evt også omfatte blodprøver og røntgen hvis diarreen er langvarig eller der er tegn på mere alvorlig sygdom. Undersøgelserne kan munde ud i alvorligere diagnoser som kræft, bugspytkirtelbetændelse, leverproblemer og andre sygdomme, der alle kan forårsage diarre. I de tilfælde skal ejer og dyrlæge sammen forholde sig til den rette behandling. Men heldigvis kan vi langt de fleste give den besked, vi allerhelst vil give: Ikke noget alvorligt.

Faktaboks 1:

Faresignaler, der gør at du bør få din hund/kat til dyrlægen:

• Påvirket almentilstand, virker slap.

• blod i afføringen.

• Virker dehydreret – drikker og tisser mindre end normalt.

• Ingen appetit over flere dage.

• Samtidig opkast.

• Ædt noget giftigt.

• Hvis dit dyr virker kold eller meget varm.